Hjælp dit barn med hælsmerter

Solemaids er indlægssåler som kan afhjælpe hælsmerter som følge af Severs syndrom. Sålerne fjerner trykket fra den bagerste del af hælene ved hjælp af en kile, der får hælene til at ”svæve”.

Med sålerne i skoene undgår barnet at belaste hælene, og smerten i hælene bliver mindre eller forsvinder helt. Med Solemaids i skoene bliver dit barn hurtigt aktivt igen og kan vende tilbage til sin idræt.

Solemaids til Severs hæl

Røntgenbillede af vækstzonen i hælbenet hos et 10-årigt barn

Severs hæl er en smertefuld irritationstilstand i vækstzonen i hælbenet. Tilstanden opstår typisk hos idrætsaktive børn i alderen 9 – 14 år og skyldes gentagne belastninger som løb og spring.

Typisk vil barnet i starten opleve ømhed og smerter i timerne efter idrætsaktivitet. Sidenhen optræder smerten også under aktiviteten og på sigt er barnet nødt til at stoppe træning eller konkurrence fordi smerten tiltager, nu både under og efter aktivitet.

Hvorfor Solemaids?

Med sålerne i skoene undgår barnet at belaste hælene, og smerten i hælene bliver afhjulpet eller forsvinder helt. Ni ud af ti børn med Severs hæl oplever en øjeblikkelig effekt af Solemaids-sålerne og kan i de fleste tilfælde igen være med til deres vanlige aktivitet. Nogle børn oplever en kortvarig tilvænningperiode til Solemaids med ømhed i foden, fordi sålen flytter vægtbæringen længere frem og væk fra den smertefulde hæl.

Hvem?

Hos FysioDanmark Odder er Mogens JespersenDaniel Bøtkjær og Jeppe Thorsager certificeret til at tilbyde behandling med Solemaids.

Du kan læse mere om Solemaids og Severs hæl lige her